Εκείνο Το Ηλιόλουστο Πρωινό Του 1929 Στο Monte Carlo…

Εκείνο Το Ηλιόλουστο Πρωινό Του 1929 Στο Monte Carlo…


Το Φανταστικό Soundtrack Της Φανταστικής Ζωής Της Tamara De Lempicka


Εν Αρχή Ην… Maria Górska

Γεννημένη στις 16 Μαΐου του 1898 στη Βαρσοβία του Βασίλειου της Πολωνίας (όπως λεγόταν τότε το υπό Ρωσική κατοχή τμήμα της Πολωνίας – γιατί υπήρχε και τμήμα υπό Αυστριακή κατοχή…), η Maria (Tamara) Górska ήταν κόρη του πλούσιου Ρωσοεβραίου δικηγόρου Boris Gurwik-Górsk και της ακόμη πιο πλούσιας socialite Malwina Dekler. Οι γονείς της γνωρίστηκαν σε ένα spa στην Ελβετία, ερωτεύτηκαν και παντρεύτηκαν.

Η Tamara πήγε εσωτερική σε σχολείο στην Ελβετία, πέρασε την εφηβεία της με την γιαγιά της στη Γαλλική Ριβιέρα, και όταν οι γονείς της πήραν διαζύγιο μετακόμισε στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας, όπου σε ήλικία 15 ετών, ένα βράδυ στην Όπερα, εντόπισε τον άντρα που αποφάσισε να παντρευτεί: τον Tadeusz Lempicki, γνωστό γυναικά και μποέμ της Αγίας Πετρούπολης, δικηγόρο κατ’ όνομα, προικοθήρα κατ’ επάγγελμα.

Ο ευτυχισμένος γάμος του Tadeusz και της Tamara διακόπηκε βίαια από την Ρωσική επανάσταση, όταν ο Tadeusz συνελήφθη, απήχθη και φυλακίστηκε σε άγνωστο σημείο από τους μπολσεβίκους.

Η Tamara δεν απελπίστηκε! Επιδόθηκε σε έναν μαχητικό αγώνα να ανακαλύψει πού βρισκόταν ο σύζυγος της και τελικά κατάφερε να τον ανακαλύψει και, με την βοήθεια του Σουηδού Πρόξενου, να τον φυγαδεύσει στην Κοπεγχάγη και στη συνέχεια στο Λονδίνο και τελικά το Παρίσι, όπου το ζευγάρι εγκαταστάθηκε, μαζί με την επίσης αυτοεξόριστη οικογένεια της Tamara.

Το ζευγάρι ζούσε άνετη ζωή στο Παρίσι ξεπουλώντας λίγα-λίγα τα κοσμήματα της Tamara, αλλά ο Tadeusz ήταν λιγάκι μπερμπαντης και τζογαδόρος, δεν ήταν και φίλος της καθημερινής εργασίας και δεν κατάφερνε να βρεί κάποια “θέση που να του αρμόζει”, και έτσι η Tamara είδε κι απόειδε, και αποφάσισε να αξιοποιήσει το ταλέντο της στην ζωγραφική για να αποκτήσει πρόσθετα χρήματα.


Tamara de Lempicka – Το Πρόσωπο Των Roaring Twenties


Πολύ σύντομα η πανέμορφη και αριστοκρατική Tamara, με το πολύ ενδιαφέρον μείγμα avant garde, νεο-κυβισμού, φουτουρισμού και art déco που αποτελούσε το προσωπικό της ύφος, κατάφερε κι έγινε το talk of the town στο Παρίσι των roaring twenties!

Η Tamara δεν άργησε να γίνει η αγαπημένη καλλιτέχνις της Γαλλικής αριστοκρατίας, και δεκάδες πάμπλουτοι πελάτες, ευγενείς και μη, συνωστίζονταν στο ατελιέ της για να τους κάνει το πορτρέτο! Πολύ σύντομα έφτασε να κερδίζει 50.000 γαλλικά φράγκα για κάθε πορτρέτο που έκανε, ποσόν που σε σημερινές τιμές ξεπερνά τα 20.000 ευρώ! Και υπερηφανευόταν ότι δεν χρειαζόταν πάνω από 3 ημέρες για να τελειώσει ένα πορτρέτο… Αλλά η γοητεία της δεν οφειλόταν μόνο στο ταλέντο της στη ζωγραφική!

Η Tamara de Lempicka ήταν κυριολεκτικά η πρώτη γυναίκα ζωγράφος – star! Ανήσυχο πνεύμα, φινετσάτη, μοντέρνα, αισθησιακή, sexy, πανσεξουαλική, η Tamara σύντομα απέκτησε το παρατσούκλι της “μοντέρνας Αφροδίτης” στο Παρίσι, χάρη στα πολλά ερωτικά της θύματα, αμφοτέρων των φύλων, και τους πολυτάραχους δεσμούς της, αμφοτέρων των φύλων επίσης! Δεν ήταν λίγες οι φορές που έκανε τα πορτρέτα πανέμορφων χορευτριών ή τραγουδιστριών, σε trendy nightclubs του Παρισιού, και ταυτόχρονα συνήπτε θυελλώδεις -αλλά πάντα σύντομους- ερωτικούς δεσμούς μαζί τους! Όπως ήταν φυσικό, κάποια στιγμή ο σύζυγος της, προικοθήρας-ξεπροικοθήρας, δεν άντεξε την άσωτη ζωή της Tamara και ζήτησε διαζύγιο.

Η Tamara δεν πτοήθηκε από το διαζύγιο! Έστειλε την κόρη της εσωτερική σε σχολείο στην Ελβετία (όπως είχαν κάνει και οι δικοί της γονείς, άλλωστε), και συνέχισε να αποτελεί την ψυχή των roaring twenties! 


Autoportrait (Tamara in a Green Bugatti)


Το 1929 το Γερμανικό περιοδικό μόδαςDie Dame‘ (“Η Γυναίκα”) ζήτησε από την Tamara να φτιάξει μια αυτοπροσωπογραφία της για το εξώφυλλο του, μιας και θεωρούσαν πως η Tamara ήταν το καλύτερο πρότυπο της “νέας γυναίκας” που αναδυόταν από τα χρόνια του μεσοπολέμου!

Συναντήθηκαν με την Tamara στο Monte Carlo, μια ηλιόλουστη ανοιξιάτικη ημέρα, και η Tamara έφτιαξε αυτό το μικρό (μόλις 35×27 εκατοστά) πορτρέτο της, που εν είδει λογοπαιγνίου τιτλοφορείται Autoportrait αντί για Self Portrait, μιας και είναι ένα “αυτο-πορτρέτο” αλλά είναι κι ένα πορτρέτο μέσα σε ένα αυτοκίνητο.

Ήταν τόσο σημαντική η προσθήκη του αυτοκινήτου στην εικόνα, που η Tamara αποφάσισε αντί να απεικονίσει τον εαυτό της μέσα σε ένα κίτρινο Renault, που ήταν το πραγματικό της αυτοκίνητο, να αυτο-απεικονιστεί μέσα σε μια αριστοκρατική και ριψοκίνδυνη σμαραγδί Bugatti, αφήνοντας έτσι παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές την αρχέτυπη εικόνα της “μοντέρνας γυναίκας”, που ανάβλυζε στυλ και δυναμισμό, που κρατούσε η ίδια το τιμόνι της ζωής της, που το μεταξωτό μαντήλι της ομογενοποιείτο αριστοτεχνικά σε ένα αμάλγαμα με το αυτοκίνητο της, σαν σε μια ένωση με την τεχνολογία, την ταχύτητα και την δύναμη.


Τι να άκουγε η Tamara De Lempicka μέσα στην σμαραγδί Bugatti της, εκείνο το ηλιόλουστο πρωινό στο Monte Carlo? Αναρωτήθηκα.

Και σκέφτηκα πως θα πρέπει να άκουγε το ‘I’ll Chase The Blues Away’ της Ella Fitzgerald και του Chick Webb.

Γιατί είναι “μοντέρνο” και δυναμικό και carefree και γρήγορο και ανατρεπτικό, σαν σμαραγδί Bugatti που αντανακλά την ανοιξιάτικη λιακάδα μιας μέρας του 1929 στο monte Carlo

Βέβαια, η Tamara De Lempicka δεν άκουγε τίποτα μέσα στο αμάξι της την ημέρα εκείνη, γιατί τα αυτοκίνητα το 1929 δεν διέθεταν ραδιόφωνα ή άλλα μέσα αναπαραγωγής ήχου. Και επίσης το ‘I’ll Chase The Blues Away’, που ήταν το πρώτο single της Ella Fitzgerald, δεν κυκλοφόρησε παρά το 1935, σε δίσκο 78 στροφών.

Αλλά τι σημασία έχει; Σάμπως η Tamara οδηγούσε σμαραγδί Bugatti? Σάμπως η μέρα εκείνη ήταν πραγματικά ανοιξιάτικη και ηλιόλουστη; Σημασία έχει η εικόνα. Μια εικόνα τόσο μικρή και όμως τόσο δυνατή. Ικανή “to chase the blues away“.


Επίλογος – Η Ζωή Μετά Το Autoportrait


H ζωή υπήρξε εξαιρετικά γενναιόδωρη με την Tamara, κι αυτή την “άρπαξε από τα κέρατα”! Το 1928  ο Αυστρο-Ουγγρος Βαρώνος Raoul Kuffner von Diószeg της ζήτησε να κάνει το πορτρέτο της ερωμένης του, Nana de Herrera. Η Tamara έκανε το πορτρέτο της Nana, και μετά την εκπαραθύρωσε από την ζωή του Βαρώνου, παίρνοντας την θέση της! Και όταν, 4 χρόνια αργότερα, η σύζυγος του Βαρώνου πέθανε, η Tamara παντρεύτηκε τον von Diószeg κι εγκαταστάθηκε μαζί του στην Ζυρίχη.

Η Tamara έχασε όλη της την (μέχρι τότε) περιουσία στο μεγάλο κραχ του 1929, αλλά αυτό δεν την πτόησε γιατί στο μεταξύ είχε προβλέψει την παγκόσμια κρίση και τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και είχε πείσει τον Βαρώνο σύζυγο της να πουλήσει την τεράστια ακίνητη περιουσία που είχε στην Πολωνία και την Ρωσία και να μεταφέρει τα χρήματα του στην Ελβετία! Έτσι το ζεύγος συνέχισε να ζει μέσα στην αφθονία, και η Tamara συνέχισε να κάνει τα πορτρέτα πλουσίων και διασήμων σε Ευρώπη και Αμερική, ακόμα και κατά την διάρκεια του Β Παγκόσμιου Πολέμου, όταν πια είχαν μετακομίσει μόνιμα στις ΗΠΑ. Στο Beverly Hills, φυσικά.

Η De Lempicka και ο von Diószeg έζησαν μια πλούσια και ευτυχισμένη ζωή στην Καλιφόρνια μέχρι τα γεράματα τους, ασχολούμενοι με την φιλανθρωπία (προσπαθώντας να φυγαδεύσουν Ούγγρους και Πολωνούς από το “σιδηρούν παραπέτασμα” στις ΗΠΑ) και φυσικά με την ζωγραφική.

Όπως ήταν φυσικό, κάποια στιγμή στα late 50s το στυλ της De Lempicka δεν ήταν πια “της μόδας” και οι εκθέσεις της δεν είχαν επιτυχία, προς μεγάλη απογοήτευση και οργή της!

Όμως η ζωή στάθηκε και πάλι γενναιόδωρη προς την Tamara, κι έτσι ευτύχησε να γνωρίσει πλήρη τον κύκλο της διασημότητας της πριν πεθάνει, όταν κατά την δεκαετία του 70 διοργανώθηκε μια αναδρομική έκθεση της και γεύθηκε για μια ακόμη φορά την χαρά των διθυραμβικών κριτικών που εκθείαζαν την πρωτοπορία της και το μεγάλο ταλέντο της.

Η Lempicka πέθανε στον ύπνο της τον Μάρτιο του 1980, σε ηλικία 81 ετών, στο palazzo της στο Cuernavaca του Μεξικού, όπου ζούσε κάνοντας παρέα με διάφορους άλλους ηλικιωμένους Αμερικανούς του διεθνούς jet set που είχαν φτιάξει εκεί μια παροικία, και ταλαιπωρώντας την δύστυχη κόρη της, η οποία έκανε χρέη “manager” και “προσωπικής βοηθού” της αλλά παρ’ όλα τα καπρίτσια της μητέρας της την λάτρευε μέχρι το τέλος της ζωής της.

Η σορός της “μοντέρνας Αφροδίτης” Tamara De Lempicka αποτεφρώθηκε, και η στάχτη της σκορπίστηκε πάνω από το ηφαίστειο Popocatepetl του Μεξικού.

Εκείνο Το Ηλιόλουστο Πρωινό Του 1929 Στο Monte Carlo…
5 (100%) 3 votes